כל התרשימים
-
בשנת 2017, פערי השכר בין גברים לנשים במערכות שירות המדינה נעו בין 9% ל-28%, ואילו בכלל המשק הפער היה 31%.
שכר ממוצע לעובד, שירות המדינה, 2017
-
במערכת הביטחון ובמשרדי הממשלה, רוב מוחלט של העובדים מועסקים במשרה מלאה. במערכות החינוך והבריאות הממשלתיות ישנם עובדים רבים שמועסקים במשרה חלקית.
שירות המדינה, 2017
-
בעשור האחרון השכר לעובד במשרדי הממשלה עלה במונחים ריאליים ב-21% ובמערכת הבריאות הממשלתית ב-31%, בעוד השכר הממוצע במשק עלה ב-11% במהלך תקופה זו. במונחים נומינליים, השכר בשירות המדינה עלה ב-41% לעומת 25% במשק.
שירות המדינה, 2008-2017
-
השכר הממוצע במערכת הבריאות גבוה מיתר המערכות, ועולה בקצב הגבוה ביותר.
שכר ממוצע, שירות המדינה, 2008-2017
-
השכר הממוצע בכל מערכות שירות המדינה גבוה מהשכר הממוצע במשק.
שכר ממוצע, שירות המדינה, 2017
-
-
אוכלוסיית הדוח מונה ארבע מערכות: משרדי הממשלה, מערכת החינוך הממשלתית, מערכת הבריאות הממשלתית ומערכת הביטחון.
נתוני 2017
-
-
אומדן נתח הוצאות השכר בתקציב המדינה
במיליארדי שקלים, 2017
-
מתוך כל חמישה עובדים בשירות המדינה שלוש הן נשים, ויחס זה נותר כמעט ללא שינוי בעשור האחרון. עם זאת, בתקופה זו צומצם הפער בין שכר נשים לבין שכר גברים: שכר הנשים כאחוז משכר הגברים עולה בעקביות, מ-79% בשנת 2008 ל-85% בשנת 2017.
משרדי הממשלה, 2008-2017
-
-
פערי השכר בין נשים לגברים במערכת הביטחון עמדו על 21% בממוצע בשנת 2017. הפערים נובעים משוני בין התפקידים אותם מבצעים נשים וגברים בכל אחד מהארגונים.
שכר ממוצע, גופי הביטחון, 2017
-
חלק ניכר מהמשרתים במערכת הביטחון מקבלים הטבה נוספת שהינה חריגה ביחס ליתר המערכות בשירות המדינה – האפשרות לפרישה מוקדמת בגיל צעיר יחסית.
עובדים שפרשו במהלך שנת 2017
-
בצה"ל, במשטרה ובשב"ס ההבדלים בין שכרם של נגדים מתחילים לקצינים מתחילים אינם גדולים. אך עם התקדמות הוותק ועליה בסולם הדרגות, קיים יתרון מובהק לאלו שנמצאים בתפקידי קצונה.
שכר ממוצע, 2017
-
בצה"ל, במשטרה ובשב"ס ההבדלים בין שכרם של נגדים מתחילים לקצינים מתחילים אינם גדולים. אך עם התקדמות הוותק ועליה בסולם הדרגות, קיים יתרון מובהק לאלו שנמצאים בתפקידי קצונה.
שכר ממוצע, 2017
-
בצה"ל, במשטרה ובשב"ס ההבדלים בין שכרם של נגדים מתחילים לקצינים מתחילים אינם גדולים. אך עם התקדמות הוותק ועליה בסולם הדרגות, קיים יתרון מובהק לאלו שנמצאים בתפקידי קצונה.
שכר ממוצע, 2017
-
השכר בדירוג המנהלי ובדירוג המח"ר (אקדמאים) במערכת הביטחון גבוה מהשכר בדירוגים אלו במשרדי הממשלה.
גופי הביטחון, 2017
-
השכר בדירוג המנהלי ובדירוג המח"ר (אקדמאים) במערכת הביטחון גבוה מהשכר בדירוגים אלו במשרדי הממשלה.
גופי הביטחון, 2017
-
בשנת 2017 השכר הממוצע במערכת הביטחון עמד על 16,934 ₪.
שכר ממוצע וחציוני, גופי הביטחון, 2017
-
-
דירוגים בעלי שכר גבוה הדורשים כישורי ניהול, נוטים להיות מאוישים על ידי אחוז גבוה יותר של גברים לעומת נשים. 7% מעובדי ההוראה הגברים מאיישים משרות של סגנים ומנהלים לעומת 2.6% מעובדות ההוראה הנשים.
מערכת החינוך הממשלתית, שנה"ל 2016-2017
-
שכר היסוד מהווה 79% מהשכר של עובדי ההוראה לעומת 46% במשרדי הממשלה.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת החינוך הממשלתית, שנה"ל 2016-2017
-
פערי השכר המגדריים במערכת החינוך הממשלתית הינם כ-9%. פער זה נובע בעיקרו מאחוז גבוה של גברים לעומת נשים בתפקדי ניהול בעלי שכר גבוה. בשנים האחרונות הנשים מהוות כ-87% אחוזים מעובדי ההוראה במערכת החינוך הממשלתית.
מערכת החינוך הממשלתית, 2011-2017
-
שעות העבודה של מורים בישראל דומות לשעות העבודה בממוצע ה-OECD בכל שלבי החינוך.
השוואה בינלאומית, נתוני 2017
-
סגנים ומנהלים עובדים במשרה מלאה, כ-25% מהמורים עובדים פחות מ-0.75 משרה.
מערכת החינוך הממשלתית, דצמבר 2016
-
ישראל מדורגת גבוה בשכר מנהלי בתי ספר ביחס לשכר העובדים המשכילים, בפער גדול מממוצע מדינות ה-OECD.
השוואה בינלאומית, נתוני 2016
-
שכר המורים בישראל איננו נמוך בהשוואה בינלאומית. שכר המורים, ביחס לשכר עובדים בעלי השכלה על תיכונית במשרה מלאה, גבוה מממוצע מדינות ה-OECD.
השוואה בינלאומית, נתוני 2016
-
מרכיב הוותק הינו הדומיננטי ביותר בקביעת שכרם של מורים בישראל. פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים משקפים את העובדה ששכר המורים בישראל מושפע באופן קיצוני ממרכיב הוותק. השפעת הוותק כפולה. גם היקף המשרה וגם גובה השכר למשרה מלאה גבוהים משמעותית אצל המורים הוותיקים.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת החינוך הממשלתית, נתוני שנה"ל 2016-2017
-
מרכיב הוותק הינו הדומיננטי ביותר בקביעת שכרם של מורים בישראל. פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים משקפים את העובדה ששכר המורים בישראל מושפע באופן קיצוני ממרכיב הוותק. השפעת הוותק כפולה. גם היקף המשרה וגם גובה השכר למשרה מלאה גבוהים משמעותית אצל המורים הוותיקים.
מערכת החינוך הממשלתית, דצמבר 2016
-
שכר השכירים המבוגרים בענף החינוך גבוה מהשכר החציוני לשכירים בכלל המשק שבאותו הגיל.
השוואה בינלאומית, ישראל ומדינות אירפאיות
-
ישראל מובילה בפערי שכר בין מורים ותיקים לצעירים.
השוואה בינלאומית, 2017
-
הפער בין השכר הממוצע לשכר החציוני בכל הדירוגים קטן. הוותק וההשכלה הם הגורמים המשפיעים ביותר על שכרם של המורים בישראל.
היחס בין שכר העשירון העליון לשכר העשירון התחתון, מערכת החינוך הממשלתית, 2017
-
הפער בין השכר הממוצע לשכר החציוני בכל הדירוגים קטן. הוותק וההשכלה הם הגורמים המשפיעים ביותר על שכרם של המורים בישראל.
מערכת החינוך הממשלתית, שכר למשרה מלאה, 2017
-
בשנת הלימודים 2016-2017 השכר הממוצע למשרה מלאה של כלל עובדי ההוראה במערכת החינוך הממשלתית עמד על 13,223 ש"ח. שכרם של המנהלים הגיע לכ-23,000 ש"ח בממוצע.
שכר ממוצע לעובד ושכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת החינוך הממשלתית, 2017
-
מספר המשרות במערכת החינוך הממשלתית גדל במצטבר ב- 13% בחמשת השנים האחרונות, קרי גידול של 4% בממוצע לשנה.
מערכת החינוך הממשלתית, 2010-2017
-
בהתבוננות בין דירוגים, ניתן לראות שבמרבית הדירוגים קיימים פערי שכר בין גברים לנשים.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
מרכיב העבודה הנוספת הוא גורם משמעותי לפערי השכר המגדריים. מרכיב העבודה הנוספת מהווה 37% משכר גברים ו-19% משכר הנשים.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
דירוגים בעלי שכר גבוה נוטים להיות מאוישים על ידי אחוז גבוה של גברים לעומת נשים. נשים לעומת זאת, מועסקות בדירוגים המתאפיינים בשכר נמוך מהממוצע ובחלקיות משרה.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
אף על פי שאחוז הנשים במערכת הבריאות גבוה במיוחד ביחס למערכות אחרות בשירות המדינה ובמגזר הציבורי, בשנת 2017 הפער בין שכר הגברים לשכר הנשים עמד על 28% במערכת הבריאות הממשלתית. הפערים נובעים בעיקר מבידול תעסוקתי מובהק במיוחד במערכת הבריאות ומהבדל משמעותי בחלקיות המשרה הממוצעת.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2012-2017
-
הסכם האחים והאחיות משנת 2012 והסכמי המסגרת הובילו לעליה של כ-5,000 ש"ח בחודש בשכר החציוני ובמשכורת הממוצעת בצורה שוויונית יחסית.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2010 מול 2017
-
שכר הרופאים עלה משמעותית ובאופן לא שוויוני כתוצאה מהסכם 2011.
מערכת הבריאות הממשלתית, 2010 מול 2017
-
בצד מגמת צמצום מספר התורנויות למתמחה, עלה שכר המתמחים נומינלית בעשור האחרון ב-59%.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2008-2017
-
הסכם הרופאים ב-2011 יצר שונות בקצב עליית השכר של הרופאים לפי תפקידים. שכרם של המומחים הבכירים עלה בשיעור הגבוה ביותר.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2008-2017
-
המדינה מתמרצת רופאים לעבוד בבתי חולים פריפריאליים ולכן שכרם של הרופאים בבתי חולים בפריפריה גבוה באלפי שקלים משכרם בבתי חולים במרכז.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
ההתמדה משתלמת. השכר של רופאים עולה באופן משמעותי לאורך השלבים הטבעיים בקריירה.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2017
-
שכר הרופאים בישראל- בין הגבוהים בעולם.
ישראל בהשוואה למדינות ה-OECD, נתוני 2015
-
בעשור האחרון, שכר הרופאים עלה בשיעור של 59% במונחים נומינליים ו-42% במחירים קבועים. זוהי העלייה הגבוהה ביותר מבין כל הדירוגים במערכת הבריאות.
שכר ממוצע למשרה מלאה, מערכת הבריאות הממשלתית, 2008-2017
-
העובדים במקצועות הטיפוליים מועסקים בממוצע בשיעורי משרה נמוכים בהשוואה לעובדי מדינה במשרדי הממשלה.
מערכת הבריאות הממשלתית, דצמבר 2017